Logo VUZ

Výskumný ústav zeleninársky

Andovská 6
94001 Nové Zámky

tel. 035/6400795, fax: 035/6401892
valsikovam@vuznz.sk
 


Jedlá pre vegetariánov zo skladovanej zeleniny

Vo svete sa vedecké tímy upriamujú na skúmanie vplyvu výživy a stravovacích návykov človeka na ich zdravotný stav. Výsledky sú jednoznačné. Populácia, ktorá dáva prednosť bezmäsitým jedlám bohatým na strukoviny, zeleninu a ovocie, len zriedkakedy býva postihnutá civilizačnými chorobami. Obsah vlákniny a vitamínov v zelenine výrazne znižujú riziko výskytu obávanej rakoviny.

Príchodom zimy je však čerstvej zeleniny na pultoch našich predajní čoraz menej. V tomto období prichádza na rad skladovaná zelenina. Najčastejšími surovinami na prípravu jedál je skladovaná kapusta, kel, mrkva, petržlen, paštrnák, zeler, čierny koreň, kaleráb, cibuľa, cesnak, pór, a tekvica. Možno ich využi t: nielen na prípravu surových šalátov, ale aj na prípravu hlavných jedál.

Rajčinová kapusta

Menšiu očistenú hlávkovú kapustu nakrájame na tenké slížiky, veľkú cibuľu pokrájame na mesiačiky a spolu varíme v slanej vode. Keď je kapusta už takmer mäkká, pridáme rajčinový pretlak v takom množstve, aby jedlo bolo pekné červené. Dochutíme s cukrom a necháme zovrieť. Na zahustenie môžeme použiť zápražku pripravenú z múky na oleji, zátrepku z múky vo vode, alebo ovsené vločky, či sójové krúpy.

Zapekaný kel

Na prípravu je vhodný kel hlávkový alebo ružičkový. Kel pokrájame na 3-4 cm plátky. Veľkú cibuľu alebo pór pokrájame na krúžky a speníme na oleji. Pridáme plátky kelu, posolíme a varíme za stáleho miešania asi 8 minút. Takto predvarenú zeleninu premiestnime do ohňovzdornej nádoby. Zalejeme cestičkám, ktoré je pripravené z múky, vajíčka a smotany. Pečieme v predhriatej rúre na 200 oC asi 15 minút, kým sa povrch začne sfarboval: do hneda. Hneď po upečení nastrúhame na vrch zapekaného kelu syr. Pre dochutenie a ozdobu môžeme posypať ešte čerstvou alebo sušenou petržlenovou vňaťou.

Dusená zelenina

Na oleji speníme veľkú posekanú cibuľu. Pridáme na kocky a krúžky pokrájanú zeleninu. Najvhodnejšia je mrkva, petržlen, kaleráb, ružičky kelu, čierny koreň a pór. Mierne posolíme a dusíme. Aby zmes neprihorela, počas dusenia občas miešame a podlievame vodou. Po zmäknutí zeleniny je jedlo hotové a možno ho podávač s ryžou, alebo s knedľami.

Vyprážaná zelenina

Na vyprážanie je najlepší zeler, kaleráb, čierny koreň a cibuľa. Očistený zeler, kaleráb alebo čierny koreň pokrájame na plátky hrubé asi l cm a ponoríme do vriacej vody s vegetou 2-3 minutý. Potom ich vyberieme, osušíme a jemne posolíme. Cibuľu nepredvárame. Takto pripravené plátky obaľujeme v múke vajíčku a strúhanke. Namiesto tohoto trojobalu možno použiť husté cestíčko. Vyprážame na horúcom oleji. Podávame s varenými zemiakmi a čerstvým kapustovým šalátom.

Zeleninové karbonátky a placky

Do misky robotu dáme rozdrviť pokrájané 2-4 druhy zeleniny. Vhodný je kaleráb, mrkva, petržlen, kel, kapusta a zeler. Pridáme nadrobno posekanú cibuľu, pretlačený cesnak, vajíčka, soľ, čierne korenie a štipku vegety. Primiešame namočenú a vytlačenú žemľu, alebo ovsené vločky. Z pripravenej zmesi formujeme karbonátky alebo placky. Ak sa placka rozpadávajú, zahustíme múkou. Smažíme ich na horúcom oleji. Hotové podávame s ryžou alebo varenými zemiakmi a čerstvo pripraveným šalátom zo strúhanej mrkvy, kapusty a cibule.

Zeleninové rizoto

V tlakovom hrnci speníme na oleji posekanú cibuľu. Pridáme očistenú, na kocky pokrájanú pestrú zmes zeleniny a dusíme. Medzitým preberieme, umyjeme ryžu a primiešame k zelenine. Všetko okoreníme mletým čiernym korením, posolíme a zalejeme horúcou vodou. Hrniec uzavrieme a dusíme pod tlakom asi 5 minút. Podávame s cviklovým šalátom.


Vystavené: 17.2. 2006

Autor textu: Doc. Ing. Magdaléna Valšíková, PhD.